Kamis, 19 November 2015

Kelebihan dan Kekurangan Perubatan Alternatif

Kelebihan dan Kekurangan Perubatan Alternatif

Terdapat sebab-sebab mengapa orang memilih perubatan alternatif dan sebab-sebab mengapa mereka mengelakkan ia, lebih suka perubatan konvensional. Perubatan Alternatif adalah lebih selamat daripada rawatan kesihatan standard dan biasanya berfungsi. Memang benar bahawa ia tidak boleh digunakan dalam keadaan yang teruk seperti kemalangan kereta atau kecemasan lain yang teruk, tetapi kerana ia boleh, terdapat situasi yang cukup di mana perubatan alternatif adalah disyorkan. Apabila ia datang kepada keperluan emosi dan rohani, perubatan bukan konvensional boleh datang dengan penyelesaian. Tambahan pula, ia adalah lebih baik untuk mencegah penyakit daripada ubat-ubatan standard. Semakin ramai pakar-pakar perubatan pada masa kini bersetuju dengan manfaat perubatan alternatif dan juga walaupun menasihati pelanggan mereka untuk memilih rawatan semulajadi terbaik untuk mereka.

Salah satu kelebihan perubatan alternatif adalah bahawa ia merangkumi pelbagai terapi, rawatan dan produk, dengan itu usaha untuk mendapatkan hasil yang positif tidak mengalir di atas jalan yang sempit sama sekali.
Satu kelemahan cukup penting menyatakan idea bahawa, walaupun perbelanjaan menggunakan akupuntur atau kiropraktik kadang-kadang dilindungi oleh insurans kesihatan, majoriti rawatan alternatif tidak balik.

Terdapat risiko tertentu yang datang bersama-sama dengan penggunaan ubat semula jadi. Walaupun penggunaan herba selama ini dan juga zaman purba, tidak semua daripada mereka telah belajar mengenai keselamatan dan kecekapan mereka. Terdapat isu-isu mengenai kesucian mereka dan interaksi mungkin mereka dengan bahan-bahan lain yang berkaitan dengan terapi konvensional. Kebanyakan maklumat mengenai herba telah diabadikan sepanjang sejarah dan dengan bantuan tradisi. Ramai orang menganggap bahawa ubat-ubatan herba adalah lebih baik daripada ubat-ubatan sintetik kerana, baik, mereka adalah semulajadi dan tidak sintetik, oleh itu hadir tiada risiko. Tapi mereka tidak bebas risiko; mereka boleh melakukan lebih berbahaya daripada baik jika diambil tanpa butiran kesan mereka ke atas badan.

Orang mungkin penyalahgunaan ubat-ubatan semula jadi dengan cara yang sama seperti yang mereka lakukan dalam kes dadah sintetik. Mereka mempunyai salah tanggapan bahawa jika ubat tidak konvensional terdiri daripada produk herba yang semula jadi, maka tidak ada salahnya dilakukan jika mereka tiga kali ganda dos atau lebih. Ini adalah salah sama sekali dan boleh membawa kesan serius. Mengambil vitamin sebagai contoh. Mereka hanya vitamin, bukan? Mereka tidak mungkin dapat melakukan apa-apa kerosakan di dalam badan. Tapi mereka. Vitamin terlebih dos atau ketoksikan vitamin boleh menyebabkan kesan yang tidak menyenangkan bergantung kepada vitamin yang telah diambil satu terlalu banyak kali. Vitamin A lebih dos boleh menyebabkan masalah hati, osteoporosis, keguguran rambut dan kesan berbahaya lain dan Hypervitaminosis D membawa kepada dehidrasi, muntah, tiada selera makan dan juga batu karang.

Satu kelebihan menggunakan ubat-ubat herba berkenaan keberkesanan yang berkaitan dengan isu-isu kesihatan kronik yang tidak bertindak balas dengan baik atau sama sekali untuk ubat-ubatan tradisional. Jika ubat jangka panjang yang diperlukan, maka herba cukup lebih selamat daripada ubat-ubatan konvensional. Industri perubatan alternatif mengambil kesempatan daripada ini dan sentiasa berkembang dan membangun kerana keperluan yang berterusan untuk ubat semula jadi.

Kelebihan lain adalah kos rendah produk herba berbanding ubat-ubatan sintetik yang sangat berharga untuk sebab yang mudah bahawa penyelidikan dan menguji produk adalah mahal. Tambahan pula, produk herba boleh dibeli tanpa preskripsi dan mudah untuk mendapatkan. Ketersediaan ubat semula jadi adalah cemerlang; chamomile sebagai contoh mudah memilih keluar dari padang berhampiran.

Kelebihan menggunakan ubat-ubatan herba adalah banyak, tetapi begitu juga kelemahan. Idea terbaik adalah untuk mengambil kira perubatan moden mengikut keterukan penyakit, untuk berjumpa dengan doktor apabila ubat yang betul dan dos dan jika anda memilih perubatan alternatif, cuba untuk mengumpul maklumat yang cukup kepada kedua-dua jenis rawatan, semula jadi atau sintetik , jadi anda boleh meyakinkan diri anda bahawa anda mengambil keputusan yang tepat untuk mengimbangi keadaan kesihatan anda.

11 komentar:

  1. ayat macam gampang. tapi terima kasih ah buat karangan ni, aku salin je, asalkan siap deh karangan guwe

    BalasHapus
    Balasan
    1. bodoh orang dah bagi tu tengok jela banyak bunyi pulak

      Hapus
    2. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Hapus
  2. ayat yang tidak teratur,tapi dapat membantu.Terima kasih

    BalasHapus
  3. Perh mcm haram ayat ahahahaha..jngn terasa..aku just jujur je hehe

    BalasHapus
  4. Hahahahaha cial la type terabur.ngantuk ke apa anat.hahahah thanks btw,idea tu ada.susunan ayat tu adeh jongangn gigi hahahahahahaa

    BalasHapus
  5. ayat macam orang tak belajar penulis tengah high ke

    BalasHapus
  6. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

    Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

    BalasHapus